93 % marketérů používá placenou reklamu na Facebooku: Jaká jsou pravidla a omezení?
Většina budoucích zákazníků firem se o nabídce jejich služeb nebo produktů dozví díky reklamě. Reklama je proto nepostradatelnou součástí podnikání a prodeje. Má ale také různá omezení. Jaké jsou obecné podmínky pro reklamu, jak se nesmí skrz reklamu komunikovat a jaké oblasti jsou v reklamě regulovány? Na to se podíváme v dnešním článku.
Jaká je funkce reklamy
Funkcí reklamy je ovlivňování spotřebitele s cílem dosáhnout požadované konverze, nejčastěji nákupu. Reklama informuje o nabídce produktů a služeb a cílí jak na potenciální i stávající zákazníky. Nejstarším „reklamním nosičem“ je bezpochyby hlas.
Co je psychologie prodeje?
Psychologie prodeje se zabývá faktory, které ovlivňují nákupní chování člověka. Vychází z obecné psychologie a znalosti o lidské psychice a chování využívá ve svůj prospěch. Pracuje s lidskými potřebami, jako je láska, popularita, uznání, zdraví, peníze, moc apod. a využívá emoce i racionální argumenty – skvěle se totiž doplňují.
Obchodníci, majitelé firem, marketéři, copywriteři a další profese – ti všichni (a nejen oni) se snaží prodat a psychologii prodeje využívají, ať už vědomě, nebo nevědomky. Reklama je zkrátka mocný nástroj, který je ovšem potřeba v určitých oblastech regulovat, nebo přímo zakazovat. Od toho tu je zákon o regulaci reklamy a etický kodex reklamy. Níže si je představíme.
Reklamu ovlivňuje zákon o regulaci reklamy
Omezení pro reklamu vychází ze zákona o reklamě, resp. ze zákona o regulaci reklamy. Ten reguluje nebo zakazuje určitá témata a má za úkol ochránit spotřebitele před nekalými praktikami.
Jaké oblasti jsou regulované nebo přímo zakázané?
Zákon o regulaci reklamy zakazuje například:
- reklamu na výrobky nebo služby, jejichž prodej je v rozporu s právními předpisy,
- šíření nevyžádané a obtěžující reklamy,
- reklamu šířenou na veřejně přístupných místech (mimo provozovnu) jinak než skrz reklamní nebo propagační zařízení.
Dále zákon o reklamě reguluje:
- tabákové výrobky,
- alkohol,
- hazardní hry,
- zbraně a střelivo,
- potraviny a kojeneckou výživu,
- léčivé přípravky,
- zdravotnické prostředky,
- darování lidských buněk a tkání,
- veterinární léčivé přípravky,
- přípravky na ochranu rostlin,
- dočasné užívání ubytovacího zařízení a rekreačních služeb,
- činnost v pohřebnictví.
Některé okruhy témat mají také věkové omezení reklamy hranicí 18+.
Reklama zároveň nesmí:
- být v rozporu s dobrými mravy – sem patří třeba klamavá a manipulativní reklama,
- obsahovat diskriminaci – rasy, náboženství a pohlaví,
- ohrožovat mravnost a snižovat důstojnost – sem patří i sexistická reklama,
- obsahovat prvky pornografie,
- obsahovat násilí nebo využívat motiv strachu.
Při tvorbě reklamy myslete i na etický kodex reklamy
Rada pro reklamu vzniklá v roce 1994 vydala etický kodex reklamy za účelem tzv. samoregulace reklamy v Česku. Jde o pravidla a normy chování na reklamním trhu. Reklama by měla být pravdivá, čestná a slušná. I když není možné vymáhat dodržování etického kodexu reklamy soudem, mělo by být v zájmu firem podle něj komunikovat, aby se nezprotivily svým zákazníkům. Znění etického kodexu reklamy si můžete přečíst v Mediálním slovníku na Mediaguru.cz
Pravidla, regulace a zákazy platí i v online prostoru
Výše uvedená pravidla se kromě offline reklam samozřejmě týkají i online reklam, kde se placená reklama stává kvůli klesání organického dosahu čím dál důležitější. Například na Facebooku používá placenou reklamu podle serveru Invoca.com 93 % marketérů. Facebook (Meta) má dlouhodobě definované tzv. zásady pro reklamu společnosti Meta. V online prostoru vám kromě pokuty může hrozit nejen zablokovaná konkrétní reklama, ale i celý reklamní účet. Na to je třeba při správě PPC reklam nebo jiných forem online propagace dávat pozor a nespouštět žádnou reklamu, která by mohla, třeba i omylem, některé pravidlo porušovat.
Zákon o regulaci reklamy i etický kodex reklamy se zkrátka vyplatí mít na paměti vždycky, když chcete propagovat svoje produkty a služby, abyste netrávili čas nad něčím, co ve výsledku nebudete moci použít.