Správná komunikace se zákazníky je základem úspěšného podnikání. Zvládáte ji?
Vrtá vám hlavou, proč některým lidem podnikání příslovečně kvete pod rukama, zatímco jiní, byť stejně schopní, musí o každou zakázku tvrdě bojovat? U někoho jde o štěstí, ovšem v naprosté většině případů je klíčem vhodně zvolená komunikační metoda se zákazníkem. Podaří-li se vám u klienta navodit pozitivní pocit, máte napůl vyhráno. Šance, že využije vaše služby, prudce vzroste. A když si proklientský přístup udržíte, odměnou vám budiž jeho loajalita.
Nepsaná pravidla správné komunikace se zákazníkem nejsou složitá, v praxi je bohužel dodržuje menšina podnikatelů. Bez ohledu na to, zda používáte e-mail nebo telefon, dbejte především na:
- rychlou reakci,
- slušné vystupování a otevřenost,
- konzistentní styl komunikace,
- pozitivní přístup.
Je nadmíru jasné, že ne vždy je možné na dotaz reagovat okamžitě. Přesto se snažte zajistit, aby se potenciálnímu zákazníkovi dostalo odpovědi co nejdříve. Pokud mu během telefonického hovoru přislíbíte, že se mu ozvete, až získáte potřebné informace, nezapomeňte na něj. Aktivně používejte přehledný CRM software, který vám umožní intuitivní zaznamenávání i okamžité vyhledávání informací. Hodit se vám bude také při elektronické komunikaci. Kromě toho, že komunikaci zpřehlední, v něm kdykoliv převedete příležitost na projekt.
Rozhodně se se zákazníkem nepouštějte do konfliktu. Neslibujte, co není ve vašich silách, říkejte pravdu a případné nesrovnalosti řešte s chladnou hlavou. Na druhou stranu si (slušně) stůjte za svým.
Zároveň si předem ujasněte, jak budete se zákazníkem komunikovat a stylu se držte po celou dobu. Nepřecházejte od vykání k tykání (a naopak) a vyberte si, zda jej oslovíte křestním jménem, nebo příjmením. Konzistentní komunikace navozuje dojem serióznosti.
Hodily by se vám další cenné rady? Spoustu dalších tipů a doporučení nejen o řízení vztahů se zákazníky pravidelně publikuje tento CRM blog.