Co je to VoIP a kdy se vám vyplatí

Komunikace je alfou a omegou nejen v oblasti mezilidských vztahů, ale i v byznysu a podnikání. Mohlo by se zdát, že v současné záplavě videokonferencí, e-mailů a nejrůznějších chatovacích aplikací je klasická telefonie na ústupu, ale opak je pravdou. A v dnešním článku vám ukážeme, že i klasické telefonování můžete provozovat nejen s moderními funkcemi, ale především výrazně levněji.

Co je to VoIP? Jde o moderní, a přitom osvědčenou technologii telefonování pomocí počítačové sítě. Samotný pojem VoIP je zkratkou Voice over Internet Protocol a jde o technologii umožňující přenos digitalizovaného hlasu v těle datových paketů rodiny protokolů TCP/IP prostřednictvím internetu či intranetu (popř. jiného datového spojení).

Obsah

Jak se VoIP provozuje?

Výhodou je, že nepotřebujete klasické telefonní linky, ústředny, a zejména telefonní operátory. Nejzákladnější VoIP sestava pro uskutečnění jednoduchého hovoru zahrnuje dvě VoIP koncová zařízení (telefonní aplikace, klasické telefony, VoIP telefony nebo VoIP mobily – použít můžete v zásadě jakékoliv zařízení) a spojovací médium (typicky místní síť nebo internet). V praxi ovšem nejspíš budete potřebovat i další VoIP zařízení (SIP proxy server, komunikační server, VoIP gateway ad.) – avšak pouze za předpokladu, že chcete VoIP provozovat sami.

Ne všechna VoIP zařízení musí patřit uživateli. V souvislosti s otevřením trhu VoIP služeb vznikl nový druh poskytovatele, tzv. VoIP poskytovatel. Nabízí svoje řídící a zprostředkující zařízení a často i přivedení média (internetového rozhraní) k uživateli. Tomu pak zůstává úkol vybrat si vhodné koncové zařízení a využít nabízených služeb.

Jaký je rozdíl mezi VoIP telefonem a klasickým zařízením?

Z hlediska uživatele prakticky žádný rozdíl nenajdete. Pokud voláte v rámci lokální sítě nebo máte kvalitní připojení k internetu, můžete se v případě VoIP telefonie dočkat výrazně lepší kvality zvuku díky skutečnosti, že přenos hlasu přes TCP/IP protokoly není limitovaný poměrně úzkým frekvenčním pásmem 300-3000 Hz, jako je tomu u klasické analogové telefonní linky (a z určitých důvodů i u GSM mobilních telefonů).

Problémy VoIP

Každá technologie má i stinné stránky a VoIP není v tomto ohledu výjimkou. Jaké nevýhody můžete očekávat?

  • Závislost na kvalitě sítě a připojení k internetu – kvalita a celková spolehlivost telefonického spojení přes VoIP je velmi závislá od kvality, spolehlivosti a rychlosti použitého internetového připojení. Zejména vysoké latence v sítích mohou vést k výraznému snížení kvality hovoru a způsobit jisté problémy, jako např. ozvěny. Problematická může být konektivita Wi-Fi s výpadky paketů (packet losses), proto požadujte dostatečné záruky minimální šířky pásma a ztráty paketů u poskytovatelů Wi-Fi.
  • Závislost na zdroji napájení – na rozdíl od klasických telefonů nebudou VoIP telefony fungovat při výpadku elektřiny.
  • Tísňová volání – povaha protokolu TCP/IP prakticky znemožňuje přesné geografické zaměření uživatelů. Tísňová volání proto nemohou být jednoduše přesměrována na nejbližší operační středisko záchranného systému. Když nejste schopní udat svoji adresu, nemusí být možné vás najít jiným způsobem.

Výhody VoIP

VoIP je zajímavé především cenou a funkcemi:

  • Nižší náklady – mnoho spotřebitelů i podniků dosáhlo značných úspor nákladů a snížilo své účty za telefonní služby o více než 60 %.
  • Zvuk v HD kvalitě – pokud máte kvalitní připojení, zvuk není tlumený ani neostrý.
  • Moderní a pokročilé funkce – automatické spojovatelky, nahrávání hovorů a fronty hovorů a mnoho dalšího (v následující kapitole uvedeme několik příkladů). 
  • Firemní telefonní čísla – používejte svou telefonní službu, ať jste kdekoli. Pokud pracujete z domova, není nutné žádné technické nastavení. Stolní VoIP telefony nejsou drahé, a dokonce je můžete získat zdarma od svého VoIP poskytovatele. Poskytovatelé navíc zahrnují mobilní aplikaci, kterou můžete použít na svém stolním počítači nebo mobilním zařízení k volání namísto použití tradičního telefonu.

Sjednocená komunikace

Co je UC, tedy sjednocená komunikace? Jde o moderní komunikační nástroj, který agreguje a zefektivňuje metody firemní komunikace. S největší pravděpodobností používáte ke komunikaci kromě telefonních hovorů také firemní e-mail, kalendáře, videokonferenční nástroje, chatovací aplikace. Sjednocená komunikace (UC) efektivně propojuje platformy jako Exchange, SharePoint, Active Directory ad. Nemusíte tedy obsluhovat více komunikačních kanálů paralelně – postačí vám pouze jeden. Takový, který spojí všechny ostatní (odtud sjednocené komunikační služby).

Naplánovali jste si v kalendáři schůzku? Díky sjednocené komunikaci se to automaticky dozví i vaši kolegové a zákazníci. Váš status v chatovacích klientech se automaticky zaktualizuje, nebudou vás rušit notifikace příchozích zpráv a chytrá VoIP ústředna vám může dokonce automaticky ztlumit příchozí vyzvánění na vašem VoIP telefonu, popř. přesměrovat volání do hlasové schránky nebo na vašeho kolegu.

Díky sjednocené komunikaci si můžete s kolegy nebo zákazníky sdílet plochy, vyměňovat soubory, sdílet kreslicí plátno, do konference je možné se připojit i z veřejné telefonní sítě. Díky všem těmto výhodám komunikujete efektivně a šetříte čas. Nejen svůj vlastní čas, ale i čas vašich zákazníků a dodavatelů.

Jednou z nejnenáviděnějších věcí v podnikání je čekání. Prostoje a čekání vám zredukují sjednocené komunikační služby na přijatelné minimum.

Zdroj obrázku: Yanawut.S / Shutterstock.com

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *